COL·LOQUIS DE CANET
“Per a Arnau viure no era cap aventura, només un espectacle. Com un
jutge penitent algun dia acabaria porgant aquesta indiferència. Ja ho havia
advertit Dant quan parlava d’aquesta mena gent: “mira’ls i passa”. No pagava la
pena ni parlar-ne.”
Una Setmana Santa es reuneixen en un
apartament de la platja de Canet d’en Berenguer tres amics; dos d’ells, Biel i
Adrià amb les respectives parelles, Tina i
Mireia; el tercer, Arnau, que no en té, haurà de suportar Aina, la germana menuda d’una de les
xiques. El sentit negatiu del mot
suportar anirà canviant a mesura que, per vanitat primer i per divertiment
després, comencen a contar històries. Les prevencions de la nova parella es tornaran un joc de seducció atiat per la
literatura i les reaccions que provoca. Aquest Decameró inclou dotze relats que són dotze exercicis literaris que
exposen mig d’amagat una biblioteca personal. Com dirà el protagonista: “Deixeble d’una literatura que no entenia
bé, almenys tenia la voluntat de redactar algunes impressions vitals; que
aquestes retrataren el món que m’envoltava no era una ambició tan clara.”
ed GERMANIA, 2012 ISBN:978-84-92587-64-3
UNA ENTREVISTA A L'AUTOR
fragments:
VESPRADA
PRIMERA
Havia arribat l’hora de l’acció. Divendres de matí, quan va passar
amb el cotxe a replegar els amics va
adonar-se que els projectes dels altres res tenien a veure amb la idea que
s’havia fet ell de passar, centrat en les seues lectures, uns dies
tranquil·lament a un apartament de la platja.
El Biel i la Valentina s’havien avançat amb l’excusa de netejar
l’apartament. Llavors va entendre per què era necessari el cotxe d’ell: en
serien sis. A Mireia, la xicota de l’Adrià li havien encolomat Aina, la germana
petita. Els pares no l’havien deixada anar sola d’acampada. Amb dèsset anys la
trobaven massa crescudeta com per deixar-la descontrolada enmig del camp. Un
apartament en companyia de la germana major era més de fiar. L’Adrià passava
d’aquest petit inconvenient i anava a la seua. Que aquells dos es dedicaren a
gaudir de les respectives parelles no molestava gens l’Arnau perquè ell volia
estar sol. I l’Aina? Amb ella sí que no
hi havia comptat ningú; o és per això que l’havien cridat a ell.
Fer coses com carregar el cotxe de recursos inútils que els
ajudarien a matar el temps era una manera de protegir-se. Calia un aparell de música per si la tele de l’apartament no funcionava.
Arnau coneixia els gustos musicals dels col·legues i això no millorava les
perspectives. Només els interessava la música si ajudava a crear l’ambient de complicitat que buscaven. La mamela
tampoc no podia faltar en l’estratègia de seducció. Almenys preocupar-se del
menjar el tindria entretingut. La cuina era una de les distraccions d’ell. Quan va preguntar pel menjar Mireia li féu
que no amb el cap: “Ja comprarem allí, o anirem de telepizza”. Tampoc estava
mal pensat, comprar seria una excusa bona per perdre’s; aquells estaven
emparellats i ell només volia estar tranquil.
El problema era la germana de Mireia, no entrava en els plans dels festejadors.
Finalment es van
encabir tots quatre al Ford Fiesta
tres portes. Mentre Mireia arreglava les bosses, l’Adrià hàbilment s’apalancà
al seient del darrere evitant que les dos germanes anaren juntes. D’aquesta
manera l’Adrià tenia la seua Mireia al costat i deixava l’Arnau al davant amb
la germaneta fent de copilot. La cosa no anava bé: ell no estava disposat a
carregar amb ningú, i menys amb una cria.
VESPRADA SEGONA
Tot seguit va explicar que se l’havia trobat a ell tombat al sofà
enredat en les seues “beatífiques lectures”. Ella havia volgut fer el mateix
estirada al llit plegable, però com no aconseguia desplegar-lo l’Arnau li havia
tirat una maneta. ―Riure contingut de l’Adrià―. Va intervenir l’Arnau per
aclarir que com havia perdut el fil ja no podia concentrar-se. D’aquí que la
parella s’hagueren posat a xarrar i com una manera intel·ligent de passar el temps
els havia vingut la idea de recuperar el que havien fet tots la nit anterior:
dir històries. Aina el va tallar una vegada més; era ella qui els ho estava
explicant als altres. Arnau va cedir el
protagonisme a l’Aina, com sempre. La idea havia sigut d’Arnau ―aquest es va sentir orgullós
que ella diguera el seu nom―; per això, havia de començar ell. No sabent quina
història inventar-se, el lletraferit
havia decidit fer una amplificatio o
una cosa així, que volia dir que allargaria i modificaria un text conegut com
li donara la gana, igual com fem amb
els acudits o quan contem històries de
por. Havia tret l’argument del final del cant Vé de l’infern on hi ha l’episodi
de Francesca de Rímini i Paolo Malatesta i n’havia fet una versió gore.
Havia sigut divertit, perquè l’havia feta
exagerant-ne els detalls més cruents i vomitius. I encara si no l’hagueren aturat en aquell
moment, ella els haguera contat punt per punt tota la història de l’Arnau.—Se
la veia contenta i lluminosa—. Després, havia parlat d’un parell de cartes
amoroses. ―Va callar-se allò del seu cosí de Lleida per evitar susceptibilitats
familiars davant de la germana.―.
¾ La veritat és que és una bona idea
per tancar el dia —va dir tot seguit l’Adrià— Digueu-me com he de fer per
seguir.
Encara no havia acabat de parlar quan tots van decidir que la
terrassa era un bon lloc per seure a fer-se un colpet, mentre observaven com es
feia de nit. En un no-res s’havien instal·lat al voltant d’una taula carregada
de beguda i alguna coseta per rosegar. Van començar a xarrar, deixant passar el
temps. No havien establert cap mena de regla, ni tan sols pensaven continuar,
però una vegada ambientats van repetir l’escena de la nit anterior.
II,6
Novel·leta d’ una novençana de bellesa africana
La nit d’Id al-fitr no
cabia una agulla en aquell petit apartament d’un carrer cèntric del barri de
Russafa. S’acabava el Ramadà i tothom menjava golut mentre un Hakim exultant
ballava dins la gel·laba blanca. Tenia un bon motiu, havia aconseguit els
papers per dur a casa Djamila, la seua
jove esposa. Al mes de casats van oferir-li de venir-se’n a València a treballar i no era cosa de
perdre l’ocasió. Creuar l’estret amb una pastera no és una decisió que puga
demorar-se, sobretot si tens qui t’acollirà a l’altra banda de l’estret. Ara
tindria la dona amb ell i es rescabalaria
de les infinites setmanes que havia passat dejú de vida marital. El
destí l’havia tractat bé donant-li treball a Europa; no se’n podia queixar. El
sacrifici havia pagat la pena, però ja tenia ganes de tenir la dona entre
cames. La seua vida matrimonial abans d’abandonar el Marroc havia durat un mes
escàs, si llevem les breus trobades quan baixava a l’estiu. Finalment ara,
després d’un parell d’anys, tot recomençaria de nou. N’estava segur.
La primera nit després de
l’arribada de l’esposa el desencant no havia pogut ser més gran. Tenia la
muller al costat, però ell necessitava una dona fogosa que apaivagara tantes
nits d’espera. Djamila era obedient i bona, disposada, però una mica freda a
l’hora de gaudir del matrimoni. Resignat, ho va atribuir al llarg viatge: trenta-cinc hores d’autobús
des de Casablanca no era per a menys. Però els dies passaven i res no canviava.
Hakim d’aquesta manera no podia demostrar a la muller totes les ganes que tenia
de viure. Tenia tants projectes! Havia arribat amb els papers del reagrupament
familiar que la restringida llei d’immigració encara permetia. S’hauria
d’aclimatar a la nova ciutat. És cert que Djamila no eixia mai de casa, però
allí per molt que volgueren continuar-la, la vida no era com al Marroc. Sí, hi
havia molts compatriotes al barri i fins i tot des de feia alguns anys els
musulmans podien gaudir d’una magnífica mesquita i centre islàmic pagats pel
petroli saudí; però no, l’ambient no era el mateix. Tot i que per als nadius
ells eren tots moros, no era així: que diferents els magribins treballadors i
meninfots dels estirats àrabs del golf,
o els inquiets libanesos que controlaven el negoci dels restaurants!
Voldria dir unes paraules sobre "Col.loquis de Canet". No sóc cap crítica literària ni ho pretenc, però si que aprofite l'avinentesa per exposar el que m'ha paregut l'obra d’una manera d’anar per casa, cosa d’amigues i amics.
ResponEliminaEn primer lloc, he de dir que m'agrada la novel.la, cosa que ja sap l’autor. M'agrada l’estructura, una novel.la que inclou altres noveles. Un fil conductor i contes que l'amplien i li donen suport. Hi ha un narrador principal i altres personatges que també fan de narradors. Per a mi aquest fet és important, perquè et manté interessada, enganxada a la novel.la. Diríem que és com una pel•lícula dins d'una altra pel•lícula.
El relat és senzill, un conte amb jóvens, per a llegir els adults. Em sembla una idea fenomenal. Molt bé. Per altra banda, assenyalaria també que es pot extraure, perquè no dir-ho, molta saviesa de la seua lectura, i no em referisc només a les nombroses cites literàries que fa d’altres obres, sinó a també a les reflexions que apareixen sobre qüestions vitals: fets de la vida, coneixements que ens dóna i que s'adquireixen només amb els anys. Idees que m'han colpit. En diré algunes: "Quan penses que un llibre és un tresor, corres el risc de ser el més ric del cementeri" o aquesta altra, "la literatura ajuda a entendre les coses o a passar d'elles quan la realitat ens supera", i encara, "L'orgull és simplement la manifestació dels propis dimonis interiors, inseguretats i pors", i podria seguir…
La novel•la és un cant a l'amor. L'amor ompli la vida, juntament al sexe. L'autor no amaga el plaer de la carn, com diu en diversos moments de l'obra. Pau dignifica el sexe , el fa extraordinari i alhora casolà, proper.
L'amor i el seu fruit dóna sentit a les persones; converteix l'Arnau d'un ésser desplaçat a un ser viu.
Hi ha altres vessants de la novel•la que també m'agraden molt, com per exemple, el tractament d'igualtat que tenen els personatges femenins. Aina, que és una adolescent (jo no parlaria de preadolescent com fa el text) té una forta càrrega de llibertat que la porta a parlar en tot moment clar i ras. Bo, no voldria allargar-me en excés. La novel•la està ací, al nostre abast i podem traure-li molta punta i senyal. Acabaré amb una impressió general que és un consell a l’autor: Pau, pense que amb el material de “Col•loquis de Canet podries haver escrit tres o quatre llibres diferents més.
Josefa Montagut Mariner
Volia dir-te que m'ha encantat la novel•la Col•loquis de Canet que em vas regalar! Quin súper regal! M'encanta la relació tan directa que fas entre la literatura i la vida i, tot, a partir del pretext innocent d'uns joves parlant de literatura... magnífica!!!
ResponElimina